Øyvind Time på Fagskolen Rogaland har 3D-printet en treningsmodell for ryggbedøvelse

Øyvind Time's masteroppgave kan bidra til å gjøre hverdagen enklere for helsepersonell som skal lære seg å ta væskeprøve fra ryggmarg eller sette epidural.

For å bli lege må man gjennom en lang og omfattende utdanning. Medisinstudentene har praksis i til sammen 18 uker. I løpet av praksisen får de opplæring i mange medisinske prosedyrer. Noen ganger er det en viss risiko for at pasienten kan bli skadet under et medisinsk inngrep. Det er derfor et mål er at helsepersonell får mulighet til å øve seg grundig før de gjennomfører medisinske prosedyrer for første gang.

Øyvind Time håper han kan bidra til det. Han leverte nettopp masteroppgaven sin i konstruksjons- og maskinteknikk. I oppgaven har han utviklet en øvingsmodell for helsepersonell. Modellen skal etterligne midjepartiet til en pasient, inkludert nederste del av ryggraden. Modellen kan brukes av helsepersonell som skal øve seg på å ta væskeprøve fra ryggmargen (såkalt spinalpunksjon). Den kan også brukes til øving på å sette epidural eller ryggbedøvelse på pasienter. I begge tilfeller føres en tynn nål inn i hulrommet mellom to ryggvirvler og inn i enten spinalkanalen eller epiduralrommet. Ved bedøvelse finner legen riktig punkt blant annet ved å føle seg fram på siden av midjen til pasienten, rett over hoftebeinet.

Bilde av Øyvind Time som tester modellen for ryggbevødelse. - Klikk for stort bilde

Les mer her: Nyheter og aktuell forskning ved Universitetet i Stavanger