Fra Fagskolen til jobbsuksess!

Med et hovedprosjekt og Fagskolen Rogaland sitt nettverk som drivstoff, steg Håvard Krokvik raskt til toppen innen operasjonelle løsninger. Praksis, samarbeid og et indre driv var nøkkelen. 

Portrett av Håvard Krokvik - Klikk for stort bilde

 

   – Hadde det ikke vært for hovedprosjektet, så hadde jeg nok ikke hatt denne jobben. 
Håvard Krokvik er 27 år, og jobben han refererer til er i Stinger Technology. Der har han vært siden han fullførte utdanningen sin ved Fagskolen Rogaland i 2019 (for øvrig som tidenes yngste avgangsstudent!). Som hovedprosjekt designet han og gruppen en 3D-modell av retningsborings-tool, noe læreren likte så godt at han nevnte det til løpekompisen sin. Som tilfeldigvis også var sjef i Stinger. 

    – Fagskolen sine kontakter i næringslivet hjalp mange. Børge (nåværende avdelingsleder) var involvert i Seadrill og fikk mange av studentene sine inn på intervju. Jeg vet at jeg sannsynligvis ikke ville ha hatt denne jobben dersom det ikke var for han og fagskolen – Børge kjente både meg og Stinger godt, og mente at vi var en god match. Så plutselig var jeg her, sier Håvard og ler litt. 

Da han begynte på fagskolen i 2016 var det nedgangstider i oljebransjen. Mange mistet jobbene sine og fremtiden var usikker. Mens de ventet på noe nytt, fortsatte flere av de nyutdannede lærlingene videre på fagskolen for å øke mulighetene sine for å få en jobb. Dette skulle vise seg å være et lurt valg. Samme høst tipset skolen om at IKM Laboratorium trengte flere ansatte som kunne ta sporadiske vakter offshore. 
    – På det meste var vi fem-seks stykker fra klassen som jobbet der, forteller Håvard. Dette gav dem både arbeidserfaring, inntekt og motivasjon til å fortsette. Derfra gikk det slag i slag. 

Samme uke som Håvard fullførte studiene fikk han jobbtilbud fra Stinger. Han hadde vært på intervju hos dem tidligere og fått beskjed om å si ifra når studiene var ferdige. Da han ringte igjen, fikk han spørsmål om han var ledig omgående. 
    –  Jeg var på plass uken etter, sier Håvard, - så det gikk veldig fort. Og han angrer ikke på at han begynte der, i selskapet som utvikler innovative løsninger innen olje- og gassindustrien (de designer blant annet sine egne ROV-er). På fem år har han gått fra ROV-pilot / tekniker til også å være leder for operasjonelle løsninger. 

Hovedprosjektet – den største forskjellen
 

Så hva var det som gjorde at akkurat han ble ansatt, og hva var det med hovedprosjektet? Han tror selv at han ble valgt fordi han er kreativ og liker å utvikle forskjellige ting. Og når han jobbet med hovedprosjektet fikk han muligheten til å vise at han kan mer enn bare det som befinner seg innenfor boringsfeltet. 

    – Jeg vet ikke om det blir understreket hvor viktig dette prosjektet er og hvor mye lærdom det virkelig er å hente i det, sier han. - Det ligger et ekstremt læringspotensial i det. Det er da du skal sette alt du har lært i system, samtidig som du skal lære enda mer mens du jobber med det. Du har jo et halvt år på deg, så du bør bruke det godt, og helst tjuvstarte litt også.

Håvard har ikke bare gjort hovedprosjekt selv. Han har også befunnet seg på bedriftssiden og hatt ansvar for og samarbeidet med fagskolestudenter som har gjennomført prosjekt sammen med Stinger. 

    – Du merker ekstrem forskjell på studentene. De som skiller seg mest ut er de som går rundt og spør og graver og prøver å melke kunnskapen ut av alt, jobber hardt og bygger en god oppgave på en strukturert måte. Det er kjempeviktig å huske at hovedprosjektet er noe du kan ha i porteføljen din på fremtidige jobbintervjuer. Det er et veldig godt bevis på hva du klarer å gjøre, og hvordan du makter å sette alt sammen i et system. Du kan vise til tilbakemeldingene dine, til sluttresultatet, men også dine egne begrensninger. Alt dette er viktig i industrien og for en del av totalforståelsen. Bruker du tiden godt og har for eksempel en fungerende 3D-modell å vise til, stiller du som regel bedre enn de som kun har det på papiret. Da viser du en veldig stor forståelse. 
    – Som du? 
    – Ja, selv om modellen sluttet å funke slik den skulle rett før presentasjonen grunnet varmgang i elektronikken. Men vi fikk heldigvis dokumentert hele prosessen, både det positive og negative med designet vårt.

Han tenker seg litt om, før han fortsetter: - Hovedprosjektet er nok mye av grunnen til at jeg har denne jobben. Så viktig er det. Og dersom du har peilet deg ut en bedrift som du vil jobbe i og du kan gjøre hovedprosjektet med dem, så er du på en måte på et halvt års intervju. Bedriften blir sittende igjen med ekstremt mye erfaring om personene i gruppen.

Sluttproduktet er ikke alt
 

Et annet element som Håvard påpeker er viktig for bedriftene å se, er samarbeidsevner. Selve prosessen, engasjementet og samarbeidet kan bety like mye som sluttresultatet. Selv om sluttproduktet ikke blir helt som ønsket, men du viser en god evne til å samarbeide og bidra, så er dette ekstremt viktige egenskaper som bedriften husker deg for. Og det er jo faktisk lov å spørre om referanse fra den personen du har forholdt deg til i hovedprosjektet. Selv om de ikke har mulighet til å ansette selv, så kan de gi et godt ord videre til andre. 

    –  Hva hvis du kun gjør det absolutte minimum? 
    – Da kan det nok være lurt å bruke andre referanser, sier Håvard og ler igjen.

Fagskolestudent og tidsklemma 


Livet som fagskolestudent er tilrettelagt folk som er i arbeid. Studieløpet skal være fleksibelt slik at studentene kan bygge på kunnskap uten at det går på bekostning av alt annet. For Håvard var dette det beste med fagskolen. 

    – Man blir møtt med en helt annen forståelse dersom man ikke kan være til stede i undervisningen på grunn av jobb. Sånn er det ikke overalt. Og det er vel særlig her at fagskolen utkonkurrerer de andre, at du kan studere uten at det skal kreve alt annet av deg. Som voksen student har man ofte huslån og unger, og da er det vanskelig å si nei til fast inntekt. Fagskolen tilrettelegger for at du skal kunne ha et halvveis normalt liv ved siden av.

Han understreker en annen fordel med å studere ved siden av jobb, og hva dette forteller om deg: at du har god arbeidskapasitet og vil utvikle deg. Dette er noe som alle arbeidsgivere verdsetter. 

    – Faktum er jo at så lenge du er i jobb og likevel velger å bygge på utdanningen din og utvide horisonten, så er dette et godt tegn på en person med driv. Særlig at du gjør det mens du jobber. Og du kan ha et liv utenom, også. Husk det. Bare prøv å glem litt at det finnes et sosialt liv akkurat det halve året mens du arbeider med hovedprosjektet, da.  

Håvard Krokvik og ROV-er - Klikk for stort bildeHåvard Krokvik med noen av Stinger sine egendesignede ROV-er.