Selv om barn har rettigheter til å leke nedfelt i Barnekonvensjonen, opplever mange barn av ulike årsaker at muligheter til å innta en lekende tilværelse er innskrenket.
Utdanningen; «Verdien av lek i barnehage og skole» er utarbeidet sammen med aktører fra oppvekstsektoren hvor forskere peker på en bekymring for barnas vilkår for å leke.
Ulike vilkår for lek skaper ulike vilkår for livsutfoldelse og opplevelser av barndom. For barn utgjør leken en arena til å uttrykke seg, delta og medvirke i fellesskapet. En lekende tilværelse støtter barnets helse psykisk og fysisk, i tillegg til at den gir drivkrefter mot barns emosjonelle, sosiale, fysiske og kognitive utvikling.
Oppstart
Oppstart hver høst.
Mål for utdanning
Utdanningens mål er å gi fagarbeideren inngående kompetanse om lek, lekens egenart, forløp og verdier. Ved gjennomført utdanning skal fagarbeideren kunne utvikle gode lekemiljøer i barnehage og skole, gjennom både kunnskapsutveksling, egen rolleutøvelse, og samarbeid med barn, kolleger og foreldre.
Vi ønsker en fremtidsrettet kvalitetsbarnehage og kvalitetsskole. Dette innebærer bevisste, robuste, reflekterte, gode og lekende fagarbeidere som kan møte samfunnets behov for kunnskap og pedagogisk utvikling i oppvekstsektoren.
Opptakskrav
Opptakskrav er bestått videregående opplæring fra helse -og oppvekstfag, som barne- og ungdomsarbeiderfaget og helsefagarbeider.
Opptak basert på realkompetansevurdering er mulig. Beskrevet i «Forskriften for høyere yrkesfaglig utdanning» ved Fagskolen Rogaland i Kapittel 2. Opptak, studentsamskipnad, skolepenger, studierett og progresjon.
Organisering
Verdien av lek i barnehage og skole er et 2-årig utdanningstilbud på deltid (60 studiepoeng). Utdanningen er nettbasert med samling, hvor undervisningen kan følges fysisk i klasserom eller over nettet (videooverføring eller som opptak), via vår læringsplattform.
Ved oppstart emne 3 vil det være to dager med obligatorisk oppmøte.
Opplæringen består av seks emner med fast progresjon mellom dem.
For å gjøre studiet mest mulig fleksibelt for studentene, kan praksis tas parallelt med emne 3 eller 4. Dette har også vært et ønske fra praksisfeltet for at studentene skal få best mulig oppfølging i praksisperioden.
Emner
Emne 1: Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene
Emne 2: Perspektiver på barns lek
Emne 3: Lekens innramming: kultur, material, tid og rom
Emne 4: Å være i lek sammen med barn
Emne 5: Praksis
Emne 6: Hovedprosjekt
Studieavgift
Studieavgift vil være på kr 2000,- per skoleår, av dette vil kr 190,- gå til medlemskap i ONF. Totalt kr 4000,- for hele studiet.
Utdanningen er godkjent for lån i lånekassen
Studieplan
Verdien av lek i barnehage og skole
Påmelding
Du kan søke hvert år fra og med 1. februar til og med 15. april. Etter 15. april kan du fortsatt søke opptak på ledige studieplasser i Samordna opptak fra og med 31. mai kl. 09.00.
Husk å legge ved dokumentasjon på relevant fagbrev eller arbeidserfaring for å bli realkompetansevurdert. Arbeidserfaring må være bekreftelse, attest eller tjenestebevis og må inneholde stillingsstørrelse, stillingstittel, omfang og arbeidsoppgaver.
Søk i samordna opptak
Kontaktinformasjon
Avd. Helse- og oppvekstfag
Kontoret
Epost: HO-fagskole@skole.rogfk.no
Telefon: 51 92 53 00
Jorunn Løge
Avdelingsleder
E-post: jorunn.loge@skole.rogfk.no
Telefon: 926 89 377