AI på eksamen

For at du som student skal ha klare retningslinjer for bruken av kunstig intelligens i studie- og eksamenssituasjoner, har vi oppdatert våre nettsider og eksamensmaler ved Fagskolen Rogaland.

Bilde av AI på en datamaskin. - Klikk for stort bildeKildehenvisningen i denne sammenhengen lyder som følger: "Bilde generert av deepdreamgenerator.com (2023, versjon 2.13) basert på stikkordene «illustration of Artificial intelligence for students as green text on black background displayed on monitor standing on desk».

Bruk av kunstig intelligens i eksamener og oppgaver

Det mest avgjørende er at de tekster som leveres inn til vurdering, eksamen, og lignende, må være forfattet av deg selv.

Dersom du benytter ChatGPT eller tilsvarende språkmodeller til å produsere ferdig tekst eller annet innhold uten referanser i teksten, kan dette regnes som fusk.

Dette kan få alvorlige konsekvenser, inkludert utestengelse fra utdanningen i inntil to semestre, samt tap av retten til å gå opp til eksamen ved alle norske fagskoler og høgskoler i utestengingsperioden. Medvirkning til fusk kan også sanksjoneres med utestengning i inntil to semestre.

Se mer om fusk og plagiat - regler og konsekvenser - Fagskolen Rogaland (fagskolenrogaland.no)

Korrekt bruk av kunstig intelligens for studenter

Du kan benytte kunstig intelligens som hjelpemiddel, forutsatt at du gjør det på riktig måte.

Fagskolen Rogaland har tilgang til GPT via NDLA, og alle studenter og ansatte har gratis tilgang via Feide. Vi i Europa har spesielle krav til behandling av personopplysninger og lagring.

"NDLA lanserer derfor sin egen GPT-løsning, som gir studenter og ansatte muligheten til å bruke OpenAIs GPT-modeller på en måte som sikrer kontroll over egne data og overholder personvernforordningens GDPR krav til virksomhet".

Som student og ansatt er det nødvendig å følge de kravene vi som fagskole er underlagt når det gjelder personvern. Vi anbefaler derfor å benytte GPT NDLA.

ChatGPT og andre språkmodeller kan være nyttige for å støtte skriveprosesser og utvikle skrivekompetanse.

Verktøyet blir mer nyttig jo mer du lærer deg å kommunisere med det. Poenget er ikke å "få svar" eller ferdig tekst, men å bruke språkmodellen til å utvikle ideer skapt av deg selv, i et språk som gir god mening for leseren.

Det er viktig å være nøye med å vise i teksten hvordan kunstig intelligens er brukt. Du må alltid referere dersom du bruker kunstig intelligens til å generere ferdig tekst eller som kilde.

Se fremgangsmåten for hvordan du refererer til kunstig intelligens – Kildekompasset (fagskolenrogaland.no)

Les mer om bruk av AI / KI i norsk utdanning

I løpet av høsten 2023 har det kommet flere gode nettsider som forklarer hvordan kunstig intelligens kan brukes både for studenter og ansatte ved norske fagskoler og høgskoler.

Verktøy basert på kunstig intelligens i utdanning | Studentsider | UiB

Hvordan bruke kunstig intelligens som student - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ofte stilte spørsmål | Søk & Skriv (sokogskriv.no)

Datatilsynet følger med på utviklingen av ChatGPT | Datatilsynet

Lykke til på eksamen og med studiene dine - vi heier på deg!